středa 27. března 2013

Velikonoční mazanec

Velikonoce jsou svátkem jara. A na Velikonoce se dělá mazanec, že? Ano. A proto jsem se rozhodla přivolat jaro o trošičku dříve, než je zvykem. Mazanec by se měl péct sice na Bílou sobotu, ale už tak moc toužím po jaru, po sluníčku a po tom, až se všechno začne zelenat, že jsem zkusila přírodu obalamutit tím, že mazanec udělám dnes, na škaredou středu. Chacha. 
(Jak jste si ale mohli všimnout, příroda není pitomá a pořád nás nechává v tomhle pochmurným počásu. Nachytat se teda nenechala. Grrr.)




A jelikož je škaredá středa, tak se hlavně nemračte, neboť panuje pověra, že kdo se mračí na škaredou středu, ten se bude mračit každou středu celý rok! Tak bacha na to.

CO BUDE TŘEBA?

uvedené množství ti vystačí na 3 bochánky o hmotnosti cca 670 g

Těsto - 1. fáze:
975 g polohrubé mouky, prosáté
5 lžic hladké mouky
195 g moučkového cukru, prosátého
1,5 lžíce krupicového cukru
1,5 lžíce vanilkového cukru
490 ml mléka
195 g másla
52 g čerstvého droždí, rozdrobeného
3 žloutky
2 lžičky čerstvě nastrouhané citronové kůry
velká špetka soli
velká špetka čerstvě strouhaného muškátového oříšku

Těsto - 2. fáze:
50 g rozinek, namočených přes noc rumu (anebo alespoň zakápnuté rumovou esencí)
50 g mandlových plátků
60 g marcipánu, nastrouhaného nahrubo

Na dokončení:
1 vejce, rozšlehané
2 lžíce mléka
25 g mandlových lupínků
30 g másla, rozpuštěného

A navíc:
hladká mouka na poprášení



   CO TEĎ S TÍM?


Nejdříve si rozpustíme máslo, které následně necháme zchladnout. Ohřejeme si 245 ml mléka tak, aby bylo vlažné, potom jej smícháme s hladkou moukou, krupicovým cukrem a droždím, a necháme vykynout pod utěrkou na teplém místě. (Hlídejte to, u mě to vypadalo podobně jako v pohádce Hrnečku vař! Tak bacha.)

Řádně promícháme polohrubou mouku s moučkovým a vanilkovým cukrem, solí a muškátovým oříškem a následně přidáme citronovou kůru. Ve vedlejší míse si promícháme žloutky se zbylým mlékem a nalijeme k suchým přísadám, kam také přidáme vykynutý kvásek. Párkrát promícháme a vlijeme zchladlé rozpuštěné máslo. Nyní přichází čas na vařečku a vaše svaly - zpracováváme těsto tak, aby bylo celistvé a nelepilo se na mísu ani na vařečku. Následně těsto vyklopíme na pracovní plochu a pěkně ho propracujeme rukama, aby bylo těsto hladké.

Nyní je to na vás. Buď nechte kynout celé těsto ve velké míse anebo si jej už připravte na tři části, tak jako já - rozdělte do tří misek a nechte kynout samostatně. Z uvedeného množství jsem si těsto odvážila na 3 části po přibližně 630 g.

Ať už naložíte s osudem těsta tak či onak, dejte jej do mísy, následně ho poprašte hladkou moukou, přikryjte utěrkou, a nechte kynout na teplém místě asi hodinu.

Potom přichází čas na zapracování rozinek, mandlí a marcipánu. Samozřejmě, že to, co si tam přidáte, je jen na vás. Já jsem si chvíli pohrávala s myšlenkou, že bych použila i sušené brusinky, ale nakonec jsem si řekla, že všeho moc škodí, a tak jsem použila "jen" výše zmíněné.
Zapracujte tedy rozinky, mandle a marcipán do těsta (pokud těsto máte na tři části, rozdělte i tyto suroviny na 3 díly a zpracujte každou část zvlášť). Potom tě sto dejte do mísy a poprašte moukou, schovejte pod utěrku, a opět nechte kynout asi hodinu na teplém místě.

Vykynuté těsto ještě jednou propracujte a vytvarujte do finálních bochánků. Ty pak položte na plech vyložený pečicím papírem a na každý z nich udělejte ostrým nožem křížek. Bochánky na plechu přikryjte utěrkou a nechte je naposledy odpočívat asi 20 minut.

Troubu si rozehřejte na 180 °C. Bochánky důkladně potřete rozšlehaným vajíčkem s mlékem, posypte mandlovými lupínky a pečte při této teplotě asi 10 minut. Potom teplotu snižte na 150 °C a dopékejte asi 30 minut. Po vytažení je potřete máslem a nechte vychladnout na mřížkách.

Ještě jedna poznámka: Do trouby jsem před pečením dala jeden plech naspod trouby, aby se mi to nepřipalovalo, ale v průběhu jsem tam ještě šoupla jeden, tomu jednomu jsem moc nedůvěřovala. Sami zvažte, jak se vaše trouba chová, a jestli potřebuje posichrovat.

  JAK TO MŮŽE DOPADNOUT?


Nepatří sice mezi nejkrásnější mazance na světě, ale mě je to jedno. Najde si své strávníky i bez dokonalé tvářičky.




Budete letošní Velikonoce péct něco sladkého? Mazanec, jidáše anebo beránka? Nebo snad dáte přednost raději nádivce?

1 komentář:

  1. Mňam, s tímhle vypečeným mazancem tu budou krásné Velikonoce

    OdpovědětVymazat

Máte něco na srdci?